§ 1. Navn og hjemsted:
Foreningens navn er Viby Ældreidræt og er hjemmehørende i Aarhus Kommune. Foreningen er stiftet den 27. august 1998.
§ 2. Formål:
Foreningen har til formål at udbrede idrætten blandt ældre borgere i Aarhus Kommune. Foreningen forpligter sig til at samarbejde bredt om udbredelsen af ældreidrætten i kommunen.
§ 3. Medlemskab af organisationer:
Foreningen er tilsluttet Dansk Arbejder Idrætsforbund (DAI), Danske Gymnastik – og Idrætsforeninger (DGI), samt Idrætssamvirket Aarhus, og er forpligtet til at overholde de af forbundene til enhver tid gældende love.
§ 4. Optagelse af medlemmer:
Foreningen optager alle, der anerkender foreningens love og bestemmelser. Ved indmeldelse skal opgives navn, adresse, fødselsdato og fødselsår.
§ 5. Kontingent:
Foreningens kontingent fastsættes for et år ad gangen på den ordinære generalforsamling. Det fastsatte kontingent betales i 2 rater. Første rate fra primo september til ultimo december, betales i september måned. Anden rate fra primo januar til ultimo april, betales i januar måned. Medlemmer med over 3 måneders restance slettes automatisk. Det er medlemmernes pligt selv at sørge for rettidig indbetaling af kontingent. Bestyrelsen har ret til at eftergive kontingent såfremt et medlem på grund af indtrufne omstændigheder, ikke ser sig i stand til at betale, eller er blevet syg, dog skal der skriftligt anmodes om kontingentfritagelse.
§ 6. Ordinær generalforsamling:
Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed og er beslutningsdygtig uanset de fremmødtes antal. Simpelt flertal er afgørende, dog kræves mindst 2/3 af de fremmødtes stemmer til fordel for en vedtægtsændring. Den ordinære generalforsamling afholdes hvert år i januar kvartal. Formanden vælges i de lige år sammen med 2 bestyrelsesmedlemmer, og i de ulige år vælges kasserer samt 1 bestyrelsesmedlem. For at være lovligt indvarslet skal opslag med dagsorden være ophængt 4 uger før afholdelse af generalforsamling. Forslag der ønskes behandlet, skal være indsendt skriftligt til formanden senest 2 uger inden generalforsamlingen. Kun medlemmer der har betalt kontingent og personligt møder op, kan deltage i generalforsamlingen med stemmeret. Dagsordenen for den ordinære generalforsamling skal indeholde følgende punkter:
1. Valg af dirigent.
2. Beretning om det forløbne år.
3. Regnskab for det forløbne år.
4. Fastsættelse af kontingent.
5. Indkomne forslag.
6. Valg af bestyrelse, revisorer samt suppleant.
7. Eventuelt
Ved valg til foreningens tillidsposter kræves mindst 1 års medlemskab, der kan gives dispensation, hvis generalforsamlingen skønner det berettiget.
§ 7. Ekstra ordinær generalforsamling:
Ekstraordinær generalforsamling afholdes, så ofte som bestyrelsen finder det nødvendigt, eller når mindst 1/4 af foreningens medlemmer indsender en skriftlig begæring derom med angivelse af forhandlingsemne. For at kunne gennemføre den ekstraordinære generalforsamling skal mindst 3/4 af underskriverne være til stede. Den ekstraordinære generalforsamling skal afholdes senest 1 måned efter, begæring er fremsat. På den ekstraordinære generalforsamling kan kun den, eller de sager behandles, der er bekendtgjort ved indkaldelsen..
§ 8. Bestyrelse:
Foreningens opgaver varetages af en bestyrelse på 5 medlemmer. Alle vælges på den ordinære generalforsamling for 2 år ad gangen. Desuden vælges årligt 1 suppleant til bestyrelsen. Der vælges 2 revisorer for 2 år ad gangen, 1 vælges i lige år, og 1 vælges i ulige år. Bestyrelsen konstituerer sig med næstformand og sekretær.
§ 9. Udvalg:
Bestyrelsen kan efter behov nedsætte udvalg
§ 10. Regnskab:
Foreningens regnskabsår er kalenderåret. Det reviderede og af bestyrelsen underskrevne årsregnskab, samt revisors påtegning forelægges på den ordinære generalforsamling til endelig godkendelse. < /p>
§ 11. Revision:
Revisorerne skal mindst én gang årlig gennemgå og påtegne det samlede regnskab, og påse at beholdningerne er til stede. Revisorerne har til enhver tid adgang til at efterse regnskabsmateriale og beholdninger.
§ 12. Tegning:
Foreningen tegnes af formanden. Ved økonomiske dispositioner over kr. 50.000 kræves dog underskrift af formand og kasserer i forening. I tilfælde af optagelse af lån eller anden stiftelse af gæld, tegnes foreningen af den samlede bestyrelse, efter forud indhentet godkendelse på en generalforsamling.
§ 13. Udmeldelse:
Udmeldelse af foreningen skal ske skriftligt, og gælder fra udgangen af den måned, hvor udmeldelse finder sted, dog på betingelse af, at det pågældende medlem har betalt kontingent frem til den dag, hvorfra udmeldelsen har virkning.
§ 14. Opløsning:
Beslutning om foreningens opløsning kan kun tages på en i dette øjemed indkaldt ekstraordinær generalforsamling. Til dennes beslutningsdygtighed kræves, at mindst halvdelen af foreningens stemmeberettigede medlemmer er til stede, og til forslagets vedtagelse kræves, at mindst 3/4 af de afgivne stemmer er for forslaget. Opnås sådant flertal på en generalforsamling, der ikke er beslutningsdygtig, indkaldes til en ny generalforsamling, hvor beslutning kan træffes med ovennævnte stemmetal, uanset hvilket antal stemmeberettigede medlemmer, der er tilstede. I tilfælde af opløsning skal den formue, der er i behold tilfalde idrætsarbejde i Viby Badminton Klub.
Ovennævnte vedtægter er vedtaget på den stiftende generalforsamling den 2. august 1998. Vedtægtsændringer er vedtaget på generalforsamlingerne den 22. marts 2000, 26. februar 2003, 21. marts 2005, 11. marts 2015 og 21. marts 2018.